PMS en menstruatie

gezondheid-overgang-vrouwengezondheid-opvliegers

Wat is menstruatie?

De menstruatiecyclus duurt ongeveer 28 dagen. Halverwege de cyclus komt er een eitje vrij uit een van de twee eierstokken. Als het eitje wordt bevrucht rolt het via een eileider naar de baarmoederholte. Daar kan het zich dan innestelen in het 5 mm dikke baarmoederslijmvlies (het endometrium, de binnenbekleding van de baarmoederholte). Zo ontstaat een zwangerschap.
Als het eitje niet wordt bevrucht, laat het baarmoederslijmvlies twee weken later los en komt het in stukjes en brokjes met wat bloed naar buiten: de  menstruatie (ongesteldheid).

Het proces van eisprong en menstruatie gebeurt onder invloed van hormonen. Het begint met aanmaak van meer baarmoederslijmvlies onder invloed van het hormoon oestrogeen. Na de eisprong neemt het hormoon progesteron toe en kan er een eventuele innesteling plaats vinden. Als dit niet het geval is, begint er een nieuwe cyclus met oestrogenen.

Wat is de betekenis van PMS?

PMS (Pre-Menstrueel Syndroom) is een syndroom met allerlei vervelende klachten die vrouwen voorafgaand aan de menstruatie kunnen ervaren.  Deze klachten beginnen vaak in de 2e helft van de menstruatiecyclus en verdwijnen weer aan het begin van de menstruatiecyclus. En deze klachten komen vaak door de schommelingen van de hormonen.

Veel voorkomende symptomen zijn:

  • Neerslachtigheid
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratieverlies
  • Slecht slapen
  • Verandering van eetlust
  • Opgeblazen gevoel
  • Gespannen borsten
  • Buikpijn
  • Lage rugpijn
  • Hoofdpijn

Welke behandeling is geschikt?

De oplossingen voor menstruatieklachten kunnen symptoom bestrijdend zijn of meer gericht op leefstijl oorzaken. De adviezen waarmee ik werk is gericht om te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van je klachten en het niet je leven laat beïnvloeden. Hierin staan zowel leefstijl als hormoonbalans vinden centraal.

Voeding

  • het voorkomen of tegengegaan van overgewicht (vetweefstel produceert oestrogeen)
  • de bloedsuiker niet te vaak en te snel laten verstoren (probeer suikers zo min mogelijk te eten)
  • de lever goed te ondersteunen (om oestrogenen goed af te breken) door weinig cafeïne en alcohol te drinken, veel groenten, vezels en vooral koolsoorten (waar DIM in zit) te eten.